vrijdag 9 december 2011

“Zijn oog is op de mus en ik weet Hij ziet ook mij”



“Zijn oog is op de mus en ik weet Hij ziet ook mij”

Het idee voor Schilderijtje nummer 11 kreeg ik toen ik deze week het boekje “Vertrouw op God” van Corrie ten Boom las.
In dit boekje verteld Corrie ten Boom in het voorwoord dat toen ze voor het eerst de film “De Schuilplaats”  zag, ze in gedachten opnieuw het lijden van de familie beleefde.
Ze moest huilen en werd getroost door Ethel Waters die zachtjes dit lied voor haar zong:
“His eye is on the sparrow, and I know He watches me”.
Haar blik werd door dit lied opnieuw naar de goede kant gericht, en ze schreef:
Er is Iemand Die mij altijd ziet en Die het geheim van overvloedig leven is. Wat een zekerheid!

Waarom zou ik ontmoedigd zijn
en in de schaduw leven,
Waarom mij eenzaam voelen,
nu God’s liefde me is gegeven
en ik aan Jezus toebehoor?
Hij is mij steeds nabij:
Zijn oog is op de musjes
en ‘k weet: Hij ziet ook mij.

“Laat nimmer zijn uw hart ontrust,”
zo spreekt Zijn stem vol Liefde.
En, rustend op Zijn woord van trouw,
zeg ‘k Hem al wat mij griefde;
al kan ik slechts een stapje zien,
mijn Leidsman blijft steeds Hij:
Zijn oog is op de musjes
en ‘k weet: Hij ziet ook mij.

En word ik op de proef gesteld,
als wolken mij omringen,
als alle hoop verdwenen lijkt
en ik niet meer kan zingen,
dan ga ik steeds weer naar mijn Heer;
van zorg maakt Hij mij vrij.
Zijn oog is op de musjes en ‘k weet:
Hij ziet ook mij.
  ( Naar het engels van F.D. Martin)


 





God gebruikte een mus.
Op de televiesie zender Family 7 was laatst een documentaire over Joni Eareckson Tada, waar ook de tekst over de mussen ter sprake kwam.
Joni Eareckson Tada was een sportieve tiener toen ze in 1967 haar nek brak bij een ongelukkige duik in Chesapeake Bay. Ze raakte hierdoor blijvend verlamd. Nadat ze vijfentwintig jaar in een rolstoel gezeten had, kreeg ze problemen met haar gezondheid en moest ze het bed houden.

 Haar man Ken zette een voederplank voor haar raam om haar op te vrolijken. Eerst benijdde ze de vogels om hun vrijheid, maar later herinnerde ze zich wat Jezus had gezegd over de mus.

 Ze schreef:
"Ik keek naar de voederplank en glimlachte. Ik kon begrijpen dat Jezus een adelaar opmerkte... Maar een ruziënde mus? Ze kosten een stuiver per dozijn. Dat heeft Jezus zelf gezegd. Toch koos de Heer uit duizend vogelsoorten de meest onbeduidende, minst opvallende, armoedigste vogel van allemaal. Een nietig wezentje dat zelfs door vogelwaarnemers werd genegeerd. Die gedachte alleen al zorgde ervoor dat mijn angst verdween. Ik voelde me waardevol en opgemerkt... Als de grote God van de hemel zich bezighoudt met een kleine grauwe mus op de voederplank voor mijn raam, geeft Hij ook om mij."
"Zijn oog is op de mus en ik weet dat Hij over mij waakt."


Een duik in ondiep water in 1967 zorgt ervoor dat Joni Eareckson Tada tot haar nek verlamd in een rolstoel terecht komt. Ze is niet staat om haar armen en voeten te gebruiken. Twee jaar lang revalideert ze en gaat door een moeilijke tijd heen, maar tijdens haar revalidatie beslist ze om God dankbaar te zijn en het leven te omarmen. Ze leert te schilderen met het penceel tussen haar tanden. Haar gedetailleerde kunstzinnige schilderijen zijn beroemd en zeer gewild.
Dankzij haar wereldwijd goed verkochte boeken, te beginnen met haar autobiografie Joni, is haar naam de hele wereld over gegaan. World Wide Pictures heeft haar leven verfilmd en de film is vertaald in vijftien talen. Naast schrijver, kunstenaar en spreker is Joni Eareckson Tada ook oprichter van de stichting Joni and Friends. Een stichting die erop gericht is om Gods boodschap te verspreiden en Zijn werk te doen onder gehandicapten.

Meer over Joni op haar site:
www.joniandfriends.org

Geen opmerkingen:

Een reactie posten