donderdag 26 december 2013

Illustraties

De laatste tijd ben ik vooral bezig met schilderijen in opdracht.  Om toch af en toe iets "voor mezelf" te maken, vind ik het leuk om illustraties te tekenen.

Zo nu en dan zal ik wat illustraties op dit blog plaatsen ( net als op mijn facebookpagina ).

Dit kwam in mijn gedachten tijdens het kijken naar het programma "All you need is love":

 
 
 
Net voor kerst las ik een artikel over winterdepressie:
 
 

Laatst las ik een artikel over winterdepressie:
Meer dan 500.000 mensen hebben jaarlijks last van winterdepressie. Het aantal mensen met een mildere variant, de winterdip of herfstblues is nog vele malen groter, zo'n 40 tot 60% van de nederlandse bevolking heeft last van een winterdip. De symtonen zijn o.a. moeheid, weinig energie en somberheid.
Oorzaak is een tekort aan licht in de wintermaanden. Bij een winterdepressie of winterdip wordt lichttherapie geadviseerd. Licht stuurt de biologische klok oftewel het bioritme aan. Lichttherapie geeft extra energie, een betere stemming gedurende de dag en verbeterd het slaappatroon.
Deze dagen voor kerst zijn de donkerste dagen van het jaar. Kerstfeest is voor veel mensen een tijd die vooral in het teken staat van gezelligheid. Kerstversiering en lichtjes moeten deze donkere tijd gezellig maken.
Maar voor veel (oudere) mensen, die eenzaam zijn, iedereen die het gemis van een dierbare voelt of voor de mensen die te lijden hebben onder een (ernstige) ziekte zijn deze dagen juist tegenovergesteld van gezellig. Voor hen kunnen deze donkere dagen niet snel genoeg voorbij gaan.
De Bijbel spreekt ook over Licht.  Vanmorgen las ik in mijn mail de tekst van Dagelijks Woord:
Johannes 8:12 Jezus sprak dan opnieuw tot hen en zei: Ik ben Het Licht der wereld; wie Mij volgt zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (HSV).
Wie het Woord kent (leest) zal de kracht er van ervaren in de donkere dagen van je leven.
Het Woord is kracht God's voor iedereen die gelooft ( Rom. 1:16)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten