Inspiratie het strand en de kleur blauw

 

Urk  Januari 2021



Op Instagram ben ik bezig met een 30 dagen project. Dertig schilderijtjes alle met als onderwerp de horizon. Tot nu toe heb ik er 18 gemaakt. (in een volgend bericht plaats ik de foto's). Ook doe ik mee met #21daysinmyartworld waar veel kunstenaars wereldwijd aan mee doen en waarbij iedere dag een ander onderwerp centraal staat. Vandaag gaat het om "Inspiratie". 

Foto: Riekelt Barends

Mijn inspiratie komt van het strand. Als het even kan fiets ik elke dag langs de dijk op Urk en mijn favoriete vakantiebestemming mag overal zijn als er maar een strand is. Ook foto’s van strand en horizon vind ik prachtig om te zien en geven inspiratie, zoals de mooie foto’s van Urk van Riekelt Barends maar ik volg ook fotografen wat verder van huis. De prachtige stranden van Australië vastgelegd door Josh birkinshaw zijn geweldig mooi om te bekijken.


Foto: Josh Burkinshaw

De eerste jaren schilderde ik met veel fellere kleuren dan nu. De laatste tijd houd ik van een rustiger kleurenpalet maar bijna altijd met de kleur blauw. Ik wil dat mijn schilderijen rust uitstralen in het Engels zo mooi genoemd ‘peace of mind’.

Over de kleur blauw het strand en de zee heb ik laatst een leuk artikel gelezen en dat verklaart een hoop. Op de site van Famme.nl schreef Sherita jager het volgende:


Iedereen weet dat tijd buiten doorbrengen goed voor je is. Zowel fysiek als mentaal heeft buiten zijn veel voordelen. Maar de voordelen van je tijd specifiek op het strand doorbrengen, zijn pas recent bevestigd.

De kleur blauw zorgt voor rust en creativiteit

De studie, gepubliceerd in de American Association for the Advancement of Science’s, ontdekte onder andere dat blauw geassocieerd wordt met rust, kalmte, en daarnaast zorgt voor een boost aan creativiteit, minder stress en positievere gevoelens.

Foto: Clem Onejeghuo


Blue space is hypnotiserend

In dit onderzoek zijn de effecten van een bezoekje aan het strand daadwerkelijk bewezen. Het gevoel van rust en ontspanning zit dus niet enkel alleen in je hoofd. Het heerlijke gevoel van vrede en kalmte dat je op het strand voelt, wordt ook wel blauwe rust genoemd – blue space in het Engels. Wetenschappers hebben deze naam gegeven aan het effect van de rustgevende geuren en geluiden van het water, op je hersenen. Het effect van deze blue space is zelfs zo sterk, dat het bijna hypnotiserend werkt. De wetenschap laat zien dat er een verandering is in de manier waarop je hersenen op deze bijzondere omgeving reageren, waardoor je je gelukkig, ontspannen en met nieuwe energie voelt.

Water vermindert stress

Water staat er om bekend dat het stress vermindert. Water zit namelijk vol met elektrisch geladen atomen die bekend staan om het vermogen om je op je gemak te laten voelen. Een duik in het water of simpelweg je tenen onderdompelen in het water geeft je al een gevoel van ontspanning. Het is een natuurlijke booster voor een betere stemming – en dat kunnen we allemaal wel eens gebruiken!

Een strandbezoek stimuleert de creativiteit

Heb je een writersblock of ben je je creativiteit kwijt? De wetenschappers geloven dat de oplossing hiervoor een bezoekje aan het strand is. Als je in de blue space bent, kun je je hoofd beter leegmaken en de problemen die je ondervindt op een creatievere manier benaderen. Net zoals bij meditatie, creëert het strand een gevoel van kalmte waardoor je al het andere wat er in je hoofd spookt makkelijker kunt negeren, wat weer zorgt voor ruimte voor creatieve ideeën!

Foto: Ameen Fahmy


Het strand bezoeken kan depressieve gevoelens verminderen

Een bezoek aan het strand vermindert niet alleen de gevoelens van stress en bevordert de creativiteit. Het zorgt ook voor verlichting van depressieve gevoelens. Het hypnotiserende geluid van de golven, en het prachtige zicht op de zee en de fijne geuren van het strand, kunnen ervoor zorgen dat je in een soort van mediterende staat komt. Daarnaast zorgt staren naar de oceaan ervoor dat de frequentie van onze hersengolven veranderen, wat ook bijdraagt aan het bereikten van deze lichte meditatieve staat. Deze staat zorgt ervoor dat je je hoofd leegmaakt, en je in een veilige, geborgen plek voelt, weg van de chaos van het dagelijkse leven.

 

Bron: Pinterest.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Voetstappen in het zand

De haven van rust.

Weet dat je een parel bent, een parel in Gods Hand.