Een zomer vol kunst

 

Alhoewel het rustig is op mijn socials en op dit blog heb ik niet stilgezeten en heb ik afgelopen zomer niet alleen veel geschilderd maar ben vooral druk bezig met de voorbereiding voor mijn Masterclass Kleuren Mengen.


In augustus had de plaatselijke Galerie op Urk 'Plein 1890' mij gevraagd een demonstratie schilderen te geven. Het was een mooie zaterdagmiddag en ik liet zien hoe ik een zeegezicht schilderde waarbij ik slechts gebruik maakte van drie kleuren. Bezoekers konden op een klein canvasdoekje ook kennis maken met schilderen en het was leuk om te zien hoe enthousiast de deelnemers waren en de mooie schilderijtjes die gemaakt werden.



Twee weken later heb ik meegedaan aan "Kunst op de Kade", een kunstevenement op de haven van Urk, waar maar liefst 60 kunstenaars hun creaties toonden en demonstraties gaven van hun werk. Alhoewel in de ochtend de regen met bakken uit de hemel kwam, brak aan het begin van de middag de zon gelukkig door en werd het toch een geslaagde dag.

Klik op de link voor een korte impressie van de kunstmarkt: 

https://www.instagram.com/reel/CwlRWWZtu6z/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Tijdens beide evenementen kreeg ik veel vragen over het kleurgebruik in mijn schilderijen. Het deed me goed om te horen dat veel bezoekers mijn kleurcombinaties mooi vonden en interesse hadden in hoe ik die tot stand bracht. Er werd me gevraagd welke kleuren ik gebruikte en hoe ze meng. 


Naast schilderen is kleur ook een passie van mij. Alhoewel kleur slechts
één onderdeel is van een geslaagd schilderij (naast o.a. compositie / ontwerp en kleurwaarde),  vind ik alles interessant als het gaat om kleur. De afgelopen jaren heb ik van alles over kleur gelezen, beluisterd of bestudeerd. Van de verschillende kleur theorieën om kleuren te mengen tot kleurpsychologie, kleur in interieurs, kleurtherapie, kleur in culturen, kortom alles wat met kleur te maken heeft wil ik graag weten:)



Ik denk dat voor iedere kunstschilder kennis van kleur en kleuren mengen een onmisbare vaardigheid is. Het heeft zo veel voordelen als je weet hoe kleur werkt! (daar kom ik in een later blogbericht op terug)

Toen ik zelf begon met schilderen, gaf het veel frustratie en kostte het me veel tijd om te ontdekken hoe ik de kleuren kon mengen die ik wilde. De vragen en opmerkingen tijdens mijn demonstraties bevestigden dat er veel vraag is naar een cursus die deze techniek uitlegt. Ik denk dat kleuren mengen en het maken van mooie kleurcombinaties bij elkaar hoort. Wanneer je weet hoe kleuren in relatie tot elkaar staan, hoe ze samenwerken en hoe je ze samen kunt mengen dan kun je niet alleen alle kleuren mengen die je wilt, maar weet je ook welke kleuren een mooi kleurpalet vormen.



Daarom ben ik momenteel druk bezig met het ontwikkelen van een online cursus over het mengen van kleuren en hoe je mooie kleurcombinaties samen kunt stellen. Hoewel ik in de cursus gebruik maak van acrylverf, is de kennis die je opdoet ook toepasbaar op andere verfsoorten zoals olieverf en aquarelverf.

In mijn cursus zal ik niet alleen uitleggen hoe het mengen van kleuren in zijn werk gaat, maar ook hoe je tegelijkertijd harmonieuze kleurpaletten kunt ontdekken voor je schilderijen. Ik wil iedereen die schildert helpen om met vertrouwen en creativiteit met kleuren te werken.

Blijf dit blog in de gaten houden voor meer informatie over schilderen met acrylverf en updates over mijn cursus.

Tot de volgende blog!

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Voetstappen in het zand

De haven van rust.

Weet dat je een parel bent, een parel in Gods Hand.